Søk i denne bloggen

6.25.2009

DE 2 SISTE DAGENE






























Siden jeg er tom for penger på kortet blir det vanskelig for meg å få lakt opp bilder men har funnet en løsning på det nå.
I går stakk jeg opp til gjellumvannet for å meite gjedde men gjedda var ikke i bettet og siden jeg så at det dukka opp noen på min alder med badehåndklær som stelte seg inne på land tok jeg hintet og pakket sammen og lot de bade der.
Jeg stakk ned til kebab kiosken der og spiste litt og drakk en cola før jeg stakk ned til mølla for å se hvordan det var der og etter noen kast biter det og tillslaget sitter som det skal og opp får jeg en liten ørret som går rett ut igjen!.
Etter noen kast til kjenner jeg at det er større fisk på kroken og drar til med engang og fisken går bananas utti der men faller av og det må være en kilos ørret tenkte jeg og lot kulpen få noen timer fred mens jeg fiska meg ned bekken til fabrikk dammen og der får jeg fort en liten mort som havnet utti igjen den også.
På første kast utti kulpen igjen biter det på sammen måte og jeg drar litt hardere til denne gangen og fisken er like geern denne gangen også! Etter noen heftige utras ser jeg at det er en grei kilos ål, men ville ikke ha ål i dag så gjør alt jeg kan for å miste den men til ingen nytte ålen blir daukjørt og kroken satt langt nede i svelget som altid.
Etter at den var dau og hengt opp setter jeg på en ny krok og nytt kast, denne gangen kommer meiten ned i dyphølet før jeg kjenner det lugger litt i meiten så da får den noen sekunder før jeg drar til og kjønner med engang at det ikke er noen stor ål så får den opp og klarer på en måte å få lurt ut kroken av svelget dens og slepper den tilbake.
Ettter det gadd jeg ikke mere og stakk hjem igjen.

I DAG!!!!
I dag skulle jeg egentlig bare ned for å dykke etter sluker og søkker men hadde med stanga og litt meit også da.
Og tørte ikke å kjenne på vannet for hadde en anelse om at vannet kunne være iskaldt!!!!!!!!!! så hoppa rett utti og det var enda kaldere en hva jeg hadde trudd!!!!!! fikk jo nesten panikk med engang så da var det bare å svømme inne på brekket og sitter der til jeg vente meg litt til vannet men det gjorde jeg ikke før jeg kjente at begynte å få krampe så da kavet jeg meg opp på fjellet og varment meg i sola før jeg var utti igjen og nå kjørte jeg på så hardt jeg kunne og fikk etter 15 min dratt opp masse fiskesene 2 meitekroker og 3 sluker som var brukbare enda men så overhode ikke fisk der noe jeg hadde forventet å se!!
klarte ikke mere en 30 min i vannet tilsammen før jeg kjente at jeg var ganske forfryst igjen så da gadd jeg ikke å dykke mere!
Gikk litt rundt med markstanga uten resultater og så tenkta jeg at jeg kunne jo sjekke ut om det kom fisk på floa i dag da men var tørst så da var det en tur på buttikken først og kjøpte meg litt kaldt å drikke på.
Satt nede på floa en stund og fisket av den øverste dyprenna før jeg satt meg ned til den andre dyprenna og der gikk det ikke lang tid før jeg hadde på fisk og et skikklig tillslag og kampen var i gang!!!
trur ikke jeg har hatt på en så sprek sjøørret noen gang!!! den lille ørretten på kansje 900 gram hadde mange små utras og mange høye hopp og sprell og ble jo aldri sliten!!! først etter 3-4 min ble den litt sliten men det gikk vel 5 min før jeg kunne få den på land haha.
Etter den var jeg ganske fornøyd og bare satt der og slappet av i skyggen med en iskald cola før enda en fisk var borti men den var ganske forsiktig første gang så trudde det kansje var en liten flyndre eller no men venta litt til.
før jeg stramte opp litt forsiktig og da så jeg sena gikk oppover og da dro jeg til!!! fisken blei gal og stakk av med i værtfall 8 meter på første utras før den brå snudde og skulle ut i havet igjen men det klarte den ikke så da føyk den bare opp og ned der en god stund mens jeg sto der og kjønte ikke hvor den fisken kunne få alle de kreftene fra!!!
Når jeg så den utti der så jeg jo at det var en ganske pen sjøørret på rundt 2 kg og etter en god stund til ble den sliten, eller det var hva jeg trudde men så fort den fikk land under buken var den like gal og stakk nedover igjen med ganske mange meter sene!!
Fisken satt ganske godt og etter litt mere krangling fikk jeg jo den opp igjen og denne gangen var den klar for land og ble i værtfall med opp på nesten tørt land før den hadde et siste forsøk på å stikke av men det nyttet ikke for hadde alleredet 2 fingre i hjellene på den og holdt den godt fast!!!!! fikk gitt den noen slag i hue før jeg hengte den opp med den andre fisken .
Etter det gadd jeg ikke å fiske noe serlig mere, tok bare en liten tur oppover follestad for å se om det var noe serlig med fisk der og det var det!! telte 8 stk men de var alt for opptatt med å jage hværandre en til å bite på den plagsomme mark-klysa mi da!









2 kommentarer:

  1. YES!!!! I have never caught an sea trout that have been so strong as the smallest one!!! it also had some sky high jumps!!!

    SvarSlett

her kan dere komentere bildene og snakke om fiske og spørre vis det er noe dere lurer på:)