Søk i denne bloggen

5.18.2011

ÅPNINGA I BJØRA!

Jadda jeg har for første gang på 7 sesonger ikke vært i åroselva på åpninga der =(::::::::::::: meen ikke faan om jeg klarte å vente til 1 juni for det!! Løsninga blei joo Bjøra da selvom det ikke pleier å bli tatt no serlig med laks der på åpninga måtte jeg joo prøve for kansje jeg hadde hva som skulle til?
Jeg skaffa meg skyss med en jeg kjenner fra Sverige da som var i området av en eller annen grunn som jeg ikke heelt husker nå men han skulle jo også justere litt woblere og se hvordan de gikk i vannet. Jeg fikk jo værra med på det såå da har jeg lært meg å justere woblere også =)
når døgne starta akkuratt 15 mai kl 00.00 fløy marken min uttover elva og jeg starta litt justering på søkkevektene og jeg var i gang! Utrolig deilig å kjenne søkke hopper sakte neddover elva i vente på at en storlaks skal bite på!! fram til kl 09 var det ganske døtt meen rundt der kjenner jeg årets første napp!! Jeg er ganske usikker på hva det er såå gir den litt tid før jeg røsker til! og litt liv i andre enden var det jo. Så da kom det jo opp en halvkilos brunørrett opp og kaste etter får jeg en til på samma størelse. Jeg var jo ikke sikker på om det var noen kvote på brunørret så begge blei fint satt ut igjen.
Litt uttpå dagen flyr jeg øverst til valdet og fisker meg neddover og akkuratt der som jeg fikk vite av oppsynet at det pleide å stelle seg opp et par laks er jeg borti fisk såå da gikk blodpumpa for fult og adrenalinet så høyt at det kunne gått geernt! Jeg gir den 4 sek før jeg kjenner tyngden i andre enden og svarer med et av mine beryktede tillslag som vist nok skal røske hue av småørretten! fisken bare kjærer ut i strømmen og vrir litt på hue! Den legger hele 11 fots stanga flat når den rister på hue!! meen så faller den av! FAAAN!
Jaja jeg fortsetter da og fiske og blir ståendes der en liten stund og fiske men den vil ikke igjen.
Det skjer egentlig no serlig mere den dagen men uttpå kvelden igjen er man borti noe som kan ha vært større men håpløst å si for det var bare litt kraftigere napp en de fleste smoltene klarte.
Morran etter er jeg igang igjen og ganske fort er jeg borti en fisk øverst i bamsehølen som bare røsker til og jeg kjenner jeg skjælver i heele kroppen!! litt tid til å summe meg og prøver å værra så stille som mulig for var noen lenger ned som kansje kunne høre meg såå agner på nytt og står det og fisker av samma område igjen til kroken setter seg fast i noe og jeg sliter. Er etter vært borti noe fisk langs land som kan ha vært egentlig alt men lurer litt på hva var og noen bomtilslag seinere såå blir det mørkt og jeg er tom for mark!!!! Prøver å pelle litt men fant ikke noen bra områder.
Denna dagen  startes da med 3 brødskiver og kaviar med et par kalde pils til før jeg starter å fiske med spinner og det skjer ingen ting!! ikke noe som kunne feiltolkes som fisk engang og jeg fisker da gjennom dagen med spinner, wobler, sluk og jaa hva jeg har men ingen ting! Det blir mørkt igjen og siste natta der er en kjip ting å tenke på! Men i natt fant jeg da ut hvor jeg kunne pelle mark! =) Så da fløy jeg da i grøfta der og plukka til en skiit kjerring ba meg slutte og pelle mark og ha meg vekk fra grøfta!! var 40 meter fra huse hennes og plukka i grøfta ved en gang og sykkelsti!! jeg venter til jeg ser det blir mørkt der og går tilbake for det var hælvettes mye mark der!! såå jeg finner fort 100-150 stk de 30 min jeg får pelt der før hu flyr ut enda mer forbanna en i stad såå etter litt kjefting og smelling fram og tilbake sier hu at hu ringer polti viss jeg ikke har meg vekk fra grøfta og slutter å pelle doggmark der!!! FITTEKJERRING!!! håper virkelig du leser detta!!!
Jeg tar jo ikke sjansen på å pella mere mark for uansett hvilken retning jeg går der såå vil hu se meg fra huse!!!
siste morran og jeg er ute etter 2 timers søvn såå ute av telte rundt 05 og marken er i elva 0507 for tok vist 7 min å rigge opp og kaste ut.... Fisker meg fra øverst på valdet og ned til jernbanehølen et par ganger uten nooe som helst! Ikke engang småfisk er borti såå klarer å fiske av 1 km elv med de 3 samma markene jeg starta med den morgenen!!
Etter vært setter jeg meg bare ned i bamsehølen og lar marken få stå mitt i strømmen der! Den står en stund før jeg ser det tar!! Jeg tar jo tak i stanga og da ser jeg at sena beveger seg mot strømmen og oppover elva!!! jeg drar til men ingen ting i andre enden men marken var bra tygd i stykker da... Ny mark på samma sted et par timer til uten antydning og da gjør jeg noen sveip til rundt på valdet men døtt...
Jaja skjer ikke no serlig uttover dagen egentlig og fram til kl 12 hvor fisket slutter for meg og jeg surrer meg bort til campingen for å møte en som kjører samma veien som jeg skal :D
jaja fikk jo en sjøørrett støing på en 70 cm som jeg glemte å si da :O kroka den fort av i vannkanten bare.
Jaja da var jeg joo gjennom årets første satsning etter storlaksen og vil jo si det gikk ganske bra!! Selvom det ikke blei laks på land var det en knall tur med masse hyggelige mennesker og noen pils langs bredden uttover natta ved siden av bålet =) Så da sitter jeg og pakker sekken for ny tur dit til hælja igjen for å se om Bjøra føler for å gi meg en bursdagspresang? for fyller jo 18 år til helga :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

her kan dere komentere bildene og snakke om fiske og spørre vis det er noe dere lurer på:)