Søk i denne bloggen

10.02.2010

NY PERS PÅ LAKS!! 12 KILO!

Vi skulle da guide folkehøyskolen i uka som var og på torsdag skulle de reise tidlig så vi var der og fiska bare noen timer med dem da, så når de skal reise smeller det på en bra laks hoss meg! og etter en ganske bra kamp med mange lange utras får vi da endelig fisken på land!! Det var en SVÆR! hu laks så full av rogn en hulaks kan bli! lengden var 104 cm så vekta har jeg tatt etter en vekt tabell. Siden det var en hu laks og villfisk måtte jeg sette den ut igjen da...






Jeg og Jørn stikker til namsen en tur hvor jeg fort mister 2 laks hvor 1 av dem er av bra størelse og han får først en nygått oppdretts laks som sikkert kom rett fra mæra!! full av lus med eggstrenger! så får han 1 laks til på neste kast, det var en litten vill laks 1 kast til og han mister en fisk til...
Vi finner ut at vi egentlig ikke har lov til å fiske der for lærerne har tatt så mye fisk der....
Da stikker vi til sandøla hvor vi først prøver nederst der og jeg bruker ikke lang tid på å værra borti 1 fisk og miste enda en... fisker meg neddover litt før det går på som faaan utti der!! etter en heftig kamp blir enda en stor hu laks landet:P 90 cm og så feit som bare en hulaks kan bli!! Den var også merket da:O

2 kommentarer:

  1. den nye persen din på 12 kilo er jo bare tull! 104 cm er ca 10,5 kg, kan ikke regne at en fisk i oktober er smellfeit! makan til og lyve opp størrelsen har jeg sjeldent hørt om!

    SvarSlett
  2. i følge vekt tabellen i GJENUTSETTING AV FISK veier laks på 104 cm 10-12 kilo, dette er en hulaks full av rogn. Du burde da vite at rogn får fisken til å veie mere en vanlige innvoller?? så hulaks med fult utvikla rogn vil ikke gå ned i vekt men vil bli tyngre for rogna inneholder veldig mye vann. Hadde det vært hannlaks ville den blitt lettere.
    Lærern + klassen min blei enige om at den var ca 12 på grunn av at den er full av rogn. Namsen laksen er av den kortvokste typen så den veier da mere en den laksen man får i de andre elvene i landet.

    SvarSlett

her kan dere komentere bildene og snakke om fiske og spørre vis det er noe dere lurer på:)